Hulpverlening bij eerst hulpincidenten

Hulpverlening bij eerste hulpincidenten

Incidenten-calamiteiten-ongevallen waardoor er eerste hulp nodig is, overkomt iedereen weleens. Onverwachts verandert een gewone situatie in een incident. In een bedrijf wordt dan de BHV gealarmeerd. Op straat wordt meestal meteen om hulp geroepen. Gelukkig kan tegenwoordig iedereen met een mobiele telefoon starten met hulpverlening door te alarmeren.
Snel moet de aanwezige nagaan of de situatie levensbedreigend is.
Hiervoor stelt de hulpverlener indien mogelijk vragen aan het slachtoffer, omstanders en kijkt luistert en ruikt de situatie om waar te nemen wat er mogelijk gebeurd kan zijn en van welk letsel er sprake kan zijn.
Bij twijfel mag de hulpverlener altijd 112 bellen. De meldkamer helpt door het stellen van vragen om de ernst van de situatie in te schatten. Over het algemeen heeft de meldkamer al de opdracht gegeven aan de ambulance om naar de locatie te gaan.
In een noodsituatie komt niet alleen bij het slachtoffer adrenaline vrij maar ook bij de hulpverlener en alle betrokkenen. Dit helpt om in actie te komen door middel van vluchten of vechten. Heel soms kan de persoon “Bevriezen”en geen enkele actie meer vertonen. De reacties op de adrenaline heeft ook een keerzijde: zowel het slachtoffer(s) als de hulpverlener(s) willen de lichamelijke drang volgen en kunnen vaak niet het overzicht bewaren. Het is belangrijk om hiervan bewust te zijn en te zorgen voor assistentie bij je hulpverlening. Zodat je samen de situatie kan inschatten, overleggen en zorgen voor de benodigde hulpverlening en hulpmiddelen.